Met het ontwikkelen van Snellerpoort komt de huidige rotonde op de Steinhagenseweg – Minkemalaan (bij het gebouw van Roche) in de toekomst te vervallen. Door de gemeenteraad is besloten ten noorden van deze rotonde een ongelijkvloerse kruising aan te leggen voor een goede en veilige doorstroming van het verkeer. Voor fietsers en voetgangers ontstaat zo een veilige en directe verbinding tussen Woerden-oost en het centrum/stationsgebied. De aanleg van de ongelijkvloerse kruising en het vervallen van de rotonde bij het gebouw van Roche kunnen invloed hebben op de kruising Amsterdamlaan-Eilandenkade. Ingenieursbureau Sweco doet hier onderzoek naar, in opdracht van de gemeente.
Onderzoek functioneren kruispunt Amsterdamlaan - Eilandenkade
Door de aanleg van de ongelijkvloerse kruising stroomt het verkeer in de toekomst beter door op de Steinhagenseweg en de Beneluxlaan. Daarnaast vervalt een deel van de fietsroute bij de te verwijderen rotonde, waardoor meer fietsers gebruik zullen maken van de kruising Steinhagenseweg -Amsterdamlaan/Eilandenkade. Ook wordt er een groot aantal nieuwe woningen gebouwd in het gebied.
Een vooronderzoek door Movares wees in 2022 uit dat dit gevolgen kan hebben voor de kruising Amsterdamlaan-Eilandenkade. De betere doorstroming en de toename van weggebruikers kunnen ervoor zorgen dat de kruising minder goed over te steken wordt voor fietsers en auto’s. Sweco analyseert in hoeverre het kruispunt in de toekomst blijft functioneren, rekening houdend met de veranderingen in de omgeving. In de verkeersanalyse zijn de volgende zaken meegenomen:
- Voorspelling op basis van verkeersmodel van de hoeveelheid gemotoriseerd verkeer dat gebruikmaakt van de kruising in 2030.
- Inschatting van de hoeveelheid fietsers dat gebruikmaakt van de kruising in 2030.
- Verwachte toekomstige fietsroutes van en naar het station.
- Ongevallen in de periode 2014 - september 2022.
- Huidige vormgeving van het kruispunt en de oversteekbaarheid voor fietsers en voetgangers.
Eerste resultaten onderzoek
Uit de eerste resultaten blijkt dat het kruispunt blijft functioneren. Ondanks het grotere aantal gebruikers in de toekomst en de betere doorstroming op de Steinhagenseweg. Wel kan het kruispunt verbeterd worden. Vooral door de inrichting zo aan te passen dat deze ook grotere aantallen weggebruikers (vooral fietsers) goed kan afwikkelen. Hiervoor heeft Sweco 3 varianten en 2 subvarianten ontwikkeld. U vindt een overzicht van de varianten, én een uitwerking van de (tot zover bekende) voor- en nadelen per variant op de pagina 'documenten'.
Wat bespreken we tijdens de inloopavond?
- We nemen u mee in het onderzoek naar de toekomstige situatie op de kruising.
- We gaan met u in gesprek over verschillende mogelijke verbeteringen voor het kruispunt. Er zijn 3 varianten met twee sub-varianten uitgewerkt.
- We vragen u om uw mening over de varianten. Het college heeft een voorkeur uitgesproken voor de eerste variant, gelet op effectiviteit, impact op de omgeving en financiën. We horen graag wat u vindt van de varianten en of u aanvulling heeft op de voor- en nadelen. Zo kunnen we een zo volledig mogelijk beeld presenteren aan de gemeenteraad.
Inloopavond 30 januari
Op 30 januari nodigen we u van harte uit bij Fabels (La Fontaineplein 31). De inloopavond start om 19.00 uur en duurt tot 21.00 uur. U kunt langskomen wanneer het u uitkomt.
Vervolg
We verzamelen alle reacties op de varianten tijdens de informatieavond. Hiervan maken we een rapportage. De feedback die we van u krijgen wordt meegenomen in het rapport van Sweco en aangeboden aan de gemeenteraad. De raad beslist uiteindelijk welke variant de voorkeur heeft. Om die beslissing te maken wordt onder andere gekeken naar effectiviteit, kosten en impact op de omgeving. Het advies van het college en de rapportage met reacties van bewoners zijn hiervoor waardevolle input.
Vragen
Heeft u vooruitlopend op de informatieavond vragen? Neem dan contact met ons op.